ΓΕΦΥΡΙ ΤΟΥ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΩΤΗ ΣΤΑ ΧΑΤΖΟΓΙΑΝΝΕΪΚΑ


 
 Η τρίτη στη σειρά γέφυρα στο Ευρυτανικό τμήμα του δρόμου Λαμίας - Καρπενησίου και η δεύτερη στον Καρπενησιώτη. Κατασκευάστηκε κι αυτή το 1904, όπως μαρτυράει το λιθανάγλυφο στο κλειδί του γεφυριού, όπως και όλα τα γεφύρια του κεντρικού δρόμου που παλιότερα συνέδεε τις πρωτεύουσες των δύο όμορων νομών Φθιώτιδας και Ευρυτανίας.
   Στο γεφύρι αυτό εντύπωση προκαλεί το έντονα ελλειπτικό σχήμα του, θυμίζοντας περισσότερο γεφύρια των Κεντροευρωπαϊκών ποταμών και όχι τα σχεδόν ημικυκλικά τόξα των γεφυριών της Πίνδου. Η ανάγκη όμως γεφύρωσης του πεδινού αυτού σημείου, όπου ο Καρπενησιώτης είναι αβαθής, με όσο το δυνατόν περισσότερο επίπεδη ράχη πάνω από το τόξο, καθότι προοριζόταν για αμαξιτή χρήση, ουσιαστικά οδηγούσε τους κατασκευαστές νομοτελειακά στην επιλογή αυτή.
   Το δεύτερο στοιχείο που δίνει την αίσθηση γεφυριού ξένου στον τυπικό ρυθμό των γεφυριών της περιοχής, είναι οι ογκώδεις τραπεζοειδείς λίθοι που αποτελούν τα τόξα. Είναι ασβεστόλιθοι, προφανώς προερχόμενοι από την περιοχή, μηχανικά λαξευμένοι σε κάποια σημεία τους και πανομοιότυποι. Σε αντίθεση με τα καμαρολίθια οι υπόλοιπες πέτρες που συμπληρώνουν την κατασκευή, είναι μάλλον πρόχειρα πελεκημένες και χτισμένες, εκτός εάν η εμφάνιση που παρουσιάζουν σήμερα, οφείλεται σε φθορές που προκλήθηκαν στην παρέλευση σχεδόν ενός αιώνα. Στο επίπεδο του οδοστρώματος και πάνω απ το γέμισμα των τόξων, έχει κτισθεί μια σειρά από προεξέχουσες πέτρες και από τις δύο πλευρές, έτσι ώστε τα νερά που πέφτουν από τα πλάγια να μην ρέουν πάνω στη λιθοδομή και προξενούνται φθορές από τους πάγους του χειμώνα.
   Για τη θεμελίωση, η έλλειψη σταθερών υπόβαθρων οδήγησε τους κατασκευαστές στο να χτίσουν πρώτα δύο αντικριστούς τοίχους, πάνω στους οποίους θα εκτονώνουν το βάρος τους τα τόξα. Στη συνέχεια οι τοίχοι αυτοί επενδύθηκαν με ξερολιθιές, ώστε να προστατεύονται από τη ροή των νερών. Στο πέρασμα των χρόνων η κατασκευή αυτή δεν έχει υποστεί καμία φθορά.
   Οι ανάγκες για διαπλάτυνση του δρόμου, κάποια στιγμή οδήγησαν στο να προστεθεί από τη δυτική πλευρά του γεφυριού μια σύγχρονη κατασκευή από μπετόν, με πέδιλα, δοκάρια και οπλισμό, η οποία όπως και σε δεκάδες παρόμοιες περιπτώσεις αλλοίωσε τη φυσιογνωμία του αρχικού κτίσματος.
   Στη ράχη, το οδόστρωμα έχει μια ελαφριά κλήση και προς τις δύο προσβάσεις, δεν φέρει προστατευτικά πετάσματα και στις μέρες μας έχουν επενδύσει με άσφαλτο το άλλοτε λιθόκτιστο πέρασμα.
   Για να δει ο επισκέπτης της περιοχής σήμερα το κτίσμα, δεν έχει παρά να κατέβει στον παρακείμενο χωματόδρομο. Το γεφύρι βρίσκεται λίγο πριν τη διασταύρωση προς το αθλητικό κέντρο, όπως πηγαίνουμε απ το Καρπενήσι και στο σημείο που ο δρόμος διέρχεται πάνω απ τον Καρπενησιώτη, στη περιοχή Χατζογιαννέικα.
--
Στοιχεία γεφυριού:
Μήκος : απροσδιόριστο περίπου 16 έως 17 μ. , Πλάτος : 5,40 , Ύψος : 2,60 , Ύψος καμάρας : 1,30 , άνοιγμα καμάρας 11,00 , κατεύθυνση ΒΑ - ΝΔ, υψόμετρο : 890 , Γεωγραφικό ύψος: 38ο54'11,48''Ν  , Γεωγραφικό πλάτος: 21ο50'13,31''Ε.